Nu har jag påbörjat ett jätteprojekt. Jag ska vandra sankt olavsleden eller st:Olofsleden som det också kallas, en pilgrimsvandring på 564 km totalt. Jag började etapp 1 med mamma i söndags då vi gick från selånger kyrka i Sundsvall till St: Olofskällan i Matfors, en sträcka på ca 15 km. Helt fantastiskt, underbart väder hade vi och det tog oss ca 6 timmar att komma fram, trötta i benen men glad i sinnet. 
Vilken fantastisk natur och bebyggelse vi har här i Sundsvall, som man aldrig annars får se. När vi hade gått en bra bit, kanske halvvägs, mötte vi en man som bjöd in oss på fika och pratstund. Han brukade alltid bjuda in pilgrimsvandrarna på fika sa han. Han mötte många olika slags människor från olika nationer. Vissa gjorde som oss, och tog det i etapper, vissa går hela sträckan på en gång, vilket brukar ta ca 1 månad. Strongt måste jag säga, av dom som går hela på en gång.
Vi fick också vårt pilgrimspass av honom, där man kan samla stämplar längs vägen "som bevis" när man kommer fram för att få sitt diplom - olavsbrevet när man kommit fram till Nidaroskyrkan i trondheim.
 
St:olofsleden sträcker sig från selånger i sundsvall till trondheim i norge.  Nedan kommer några bilder från vår färd längs etapp 1.
 
Här har jag äntligen kommit fram till St:Olofskällan i Matfors och stämlat in min andra stämpel i passet!
medelpad, pilgrimsvandring, sanktolavsleden, sanktolofsleden, st:olofskälla, st:olofsleden, sundsvall, västernorrland,

Kommentera

Publiceras ej